Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

T36o71m29á72š 40V49o52d53v88á19ř55k67a 3943641977914

Děkuji všem ta dosavadní velmi slušně vedenou diskusi. Nechtěl jsem článek příliš rozšiřovat, ale vzhledem k některým poznámkám uvádím.

A/ Jakékoliv ukončení života před jeho přirozeným koncem považuji za násilné.

B/ Otázka analgosedace (tedy stavu, kdy člověk netrpí bolestí) je samozřejmě pro uvedený stav zcela zásadní. Připouštím, že doposud není vše 100%, což však není důvodem, abychom tento stav řešili euthanasií, ale naopak zvýšeným úsilím o dosažení ideálního stavu.

C/ Chápu ty, kteří zažili situace se svými blízkými, kteří umírali za nedůstojných podmínek, kdy se třeba nedařilo zcela ulevit od bolesti či léky nefungovaly. Znám samozřejmě několik případů, kdy přes všechnu snahu nebylo možné bolest utlumit. Existuje však pravidlo (Hard cases make no good law), tedy jinak řečeno, nelze kvůli ojedinělým excesům stanovovat na jejich podkladě zákonné normy.

D/ Přeji všem krásnou neděli a věřím, že jsem ji svým článkem nepokazil. Jeho podstatou je snaha o zamyšlení nad připravovaným zákonem, který se - dle mne - může stát rozbuškou.

+11/0
doporučit
21.7.2019 8:08

I43v41a 96M32a47r24k15o21v95á 4833315583305

Děkuji za článek. Moc nerozumím tomu, proč naši poslanci mají potřebu "řešit" euthanasii více, než systémové změny ve zdravotnictví a sociální oblasti. Pracovala jsem v Charitě, která měla domácí hospic. Za 8 let provozu (100 pacientů ročně) vyjádřili přání po ukončení života 2 pacienti. Jeden byl psychicky nemocen, druhý byl osamocen. Ze zkušeností sester vím, že pokud je dobře vedena paliativní péče (pacient netrpí nesnesitelnými bolestmi), a pokud má pacient funkční vztahy, nemá tendenci si život zkracovat. Naopak. Zjednodušeně by věc mohla být postavena takto: jak podpořit a rozšířit hospice, (aby každý měl jednou možnost umírat lidsky a důstojně), spíše než euthanasie ano či ne.

+10/0
doporučit
21.7.2019 9:30

M80a42r91e86k 30V51a63l54i71č37e28k 2761679314700

Za druhé bych rozhodovat neuměl. Ale já osobně, kdyby to bylo nutný, bych tu možnost měl rád.

+4/0
doporučit
21.7.2019 17:36
Foto

J24a28n 21P57r85a82ž62á84k 4368427629160

Jestli to nekde umoznuje zakon bez souhlasu pacienta, povazuji za naprosto sokujici a nepripustne (nebo jsem to spatne pochopil?)

Za clanek karmR^

+4/0
doporučit
21.7.2019 14:11

M90a85r79e53k 29T10r88i44z46u27l48j27a95k 8750306287227

R^R^R^ Souhlas. Přesně jak píšete, šelma se už zpátky do klece nevrátí.

Ďábelská lež se ukrývá už v tom pojmenování euthanasie. Sousloví "eu thanatós" znamená "dobrá smrt nebo dokonce "krásná smrt". Pro srovnání: slova "eu angelion" (evangelium) se překládají jako radostné poselství nebo radostná zvěst). Jenomže být usmrcen lékařem neznamená nic z toho. Není to ani dobré ani krásné ani radostné.

A je tu ještě jeden šílený paradox. Vyspělé společnosti se většinou (až na výjimky) už dost dávno zřekly trestu smrti, a to i v případě naprosto zrůdných, nenapravitelných zločinců. A najednou tu máme institut komise, (což je orgán po všech stránkách mnohem nižší, než soudnictví se vší jeho zodpovědností, závaznými procedurami, projednáváním pod kontrolou veřejnosti a médií, atd.), která rozhoduje o životě a smrti bezbranného člověka. Notabene člověka, který možná žil dobře a bezúhonně, odevzdal společnosti svůj díl práce a plnění stavovských povinností a dokonce se třeba ani za celý život ničím trestným neprovinil.

+4/−1
doporučit
20.7.2019 23:15
Foto

Z84d74e60ň40k52a 35O68r51t67o51v39á 4937617488665

Tomáši, protože i já uvažuji v těchto sentencích, jen to neumím tak erudovaně pojmenovat a rozebrat, děkuji Ti za blog na toto těžké téma. R^

+3/0
doporučit
21.7.2019 10:53
Foto

M29a62r28t17i53n 87B11r80a90u10n 2524127431469

Já mám problém se slovem násilné ukončení života, protože jedná li se o dobrovolné rozhodnutí, pak tam to násilí nevidím. Ve vztahu k eutanázii jsem trochu rozpolcený, protože jsem ochoten jí přijmout v okamžiku naprosté neřešitelnosti zdravotního stavu a lidského "živoření". Rozhodně bych jí ale nepovolil u případů psychických poruch, jako tomu bylo nedávno u tuším 20 leté znásilněné dívky, která to prostě nezvládla. Jiný je ovšem případ člověka nevidomého, hluchého a ještě odkázaného na lůžko.

+3/0
doporučit
21.7.2019 0:27
Foto

F95r55a40n36t25i84š73e20k 76K95š34í41r 2859106475

Pokud člověk vlastní své tělo a život, pak může kdykoliv kohokoliv požádat aby jeho tělu ublížil a zbavil ho jeho života. Pokud člověk tyto dvě věci nevlastní, pak o těchto věcech rozhoduje ten, kdo si je přivlastnil.

Navozené zdání, že člověk toto právo, požádat o ukončení jeho života, nemá, vyplývá opět z mylného přesvědčení, že člověk své tělo a svůj život nevlastní.

+3/0
doporučit
20.7.2019 23:47

L69e37n91k39a 47M46a15j75o77r25o77v48á 4770150101254

Argument spirálou je dobrý.

Argument možnostmi potlačit bolest v různých stádiích nemoci není dobrý, protože neodpovídá praktické zkušenosti.

A můj osobní postoj je bohužel takový, že bych ráda byla proti, ale zároveň mám takovou hrůzu z některých scénářů konce svého života, že upřímně doufám, že buď budu mít ještě sílu ukončit to sama, nebo bude vhodný zákon existovat. Takže být proti by bylo ryzí pokrytectví. :-/

+3/−1
doporučit
21.7.2019 7:52

R19a83d76e56k 74J43a69r30o62š 4667808910906

Mám na tuto záležitost naprosto stejný názor jako Vy a oceňuji, jak jste důvody velmi precizně podepřel jasnými relevantními argumenty.

Karma R^

+2/0
doporučit
21.7.2019 18:14

V24l24a50d64i75m25í32r37a 33B94o67š90k54o25v27á 3417179264453

České nemocnice jsou v průměru každý rok asi dva až tři měsíce zcela prázdné, bez pacientů, takhle neplýtvá žádná západní země, tzn. peníze v českém zdravotnictví tečou mj. na nesmyslné zachovávání nadbytečných nemocnic. Evropské soudní instance by vám řekly, že stát, který má ve zdravotnictví kolem 300 miliard Kč, nemůže povolit odnímání život udržující péče na základě ekonomických úvah, tedy úvahy o dalším neudržování života lze odvíjet výlučně od medicínských kritérií, ale také dle přání pacienta (ten má primární právo zkoušet dál prodlužovat svůj život). Podle přání pacienta lze u nás praktikovat pasivní eutanázii vč. paliativní péče (pokud ji pacient chce), ta ale u nás nefunguje dobře v celostátním měřítku (je třeba regulovat počet zdravotnických subjektů vyváženě v krajích a kontrolovat kvalitu péče) - na to ale u nás chybějí §§, které existují v zahraničí. Teprve pak bych zvažovala pro a proti ve vztahu k aktivní eutanázii, nezastírám, že v Belgii či Nizozemí zjistili v praxi problémy, např. lékaři tam často případ této eutanázie nenahlásí kontrolní komisi, ač je to trestné. Němci to vyřešili správnou péčí o umírající (ti mají právo říct si např. o vyšší dávky morfia) a tolerancí vůči rodinám, které doprovodí svého blízkého do Švýcarska za asistovanou sebevraždou. Švýcaři si to rozhodli v opakovaném referendu, na rozdíl od Čechů věděli více, o čem hlasují (usmrcení lékařem je tam zakázáno).

+2/0
doporučit
21.7.2019 12:56
Foto

J42i35ř14í 78T29u28r55n77e22r 8778871825703

R^Kromě toho, že se domnívám, že Sněmovna řeší to, co není třeba řešit, a neřeší to, co urgentně řešit má, tak jako vy ze svého pohledu lékaře popisujete, vnímám i já z jiných zdrojů odborná stanoviska, která se často shodují, že zákon o euthanasii je zbytečný, a to právě z důvodů, které jasně popisujete.

Pro mě je jediné problematické to, že jelikož respektují právo člověka (i mladého a zdravého) dobrovolně svůj život ukončit, nevím, jak to má udělat ten, který není technicky (z důvodu svého zdravotního stavu) schopen sebevraždu spáchat a odmítnutí léčby s podáváním analgetik k brzkému ukončení života nevede.

"Dovezte mne na invalidním vozíku na okraj skály, a trochu do mě nenápadně žďuchněte...," to asi není to správné řešení.

+2/0
doporučit
21.7.2019 10:35

M88i52r50o90s82l79a86v 59V84l96a77s75á60k 4218410173642

Jasněji to už nemohlo být pane kolego napsáno. Jenže spousta lidí nemá vůbec cit pro sémantické rozdíly, takže pak například melou cosi o "pasivní euthanasii" a pod. Stále trvám na tom, že bychom měli vycházet i z toho, že na počátku bylo slovo a tedy máme vše jasně pojmenovávat, nezastírat jeden pojem nějakými verbálními kličkami apod. Prostě slova budiž: ano, ano, ne ne., jak nás učil JK.

+2/0
doporučit
21.7.2019 10:01
Foto

J50a42n47a 35M23a78j46o35v67á 4925852726813

Nicméně... Dokud bude paliativní péče taková Popelka jako nyní, volání po euthanazii nezůstane ani se nezmírní. Snad se ani nechci tajit tím, že tomu rozumím.

+2/0
doporučit
21.7.2019 7:46

P49e24t79r 40M69á27j 5487640569149

Se vším, co uvádíte se dá souhlasit. Pokud se někdo rozhodne zemřít a sáhne si na život, je to jeho svaté právo. U eutanazie je ale rozhodnutí (pacient) odděleno od činu (lékař). A to už v pořádku není . Naštěstí se dnes již lékaři - i ti, kteří s eutanazií souhlasí, čím dál, tím víc, distancují od event. role vykonavatelů. Nehledě k tomu, že v dnešní době se stále víc dostává do popředí spíš problém dystanasie, tedy zadržené smrti - kdy "mocná medicína" se za každou cenu snaží prodlužovat život pacientů, který však mnohdy již ani "k životu není". Ve smyslu obecného pravidla, které říká, "že jsme svým pacientům zavázáni péčí, ale nejsme jim zavázáni léčbou", se (dnes již legálně) upouští od takového léčení, které by (spolu s prodloužením života), prodlužovalo vlastně jen utrpení.

Další vidím v tom, že (v zemích, kde je eutanazie legální), se ukazuje, že stále méně žádostí o ukončení života je kvůli utrpení fyzickému, protože dnešní medicína umí bolest odstranit. Do popření se dostávají důvody zcela odlišné, ne nepodobné takovému tvrzení, že někoho prostě už život nebaví...

+2/0
doporučit
21.7.2019 7:10

F13i35l70i62p 45V80r92a41c98o74v51s30k88ý 8830267701150

Díky za fundovaný rozbor.

+2/0
doporučit
21.7.2019 6:56

M55i88r66o58s23l29a55v 18B16u46č12e15k 6603533921244

Život má své fáze. Když jsem se střetl s pojmem, že Smrt je jeho pokračováním - Vybudilo to u mne zmatení pojmů. Nakonec jsem Tezi přijal, jako správnou. Člověk pokračuje dále. Lze to rozebírat z náboženských, ale i občanských pozic. Žije ve svých dětech, zasazených stromech, v domě co postavil a odkaze který zanechal.

Málo kdo si uvědomuje, že by existoval vyšší trest - Nesmrtelnost ! Naprostá zhouba smyslu žití. Přežít své vrstevníky, přátele, vlastní děti - děti jejich dětí a vlastně zůstat na celém světě - naprosto sám! Dívat se na tu hrůzu a trpět ...

Jistě, pak jde o ty konce. Celý život člověk stráví v pozici nějaké podřízenost! Zvyky zákony, morálka, očekávané běžnosti. Nejcennější je na člověku jeho Rozum a Vůle. V podstatě se mu otevírá šance, jak s touto může ještě naposledy naložit ! Jsem si vědom této možnosti, doufám, že nebudu muset využít. Celý problém je ovšem spletitější, případů a náhledů je více. I tak, sem názoru, že Zákonu zapotřebí není ...

+2/0
doporučit
21.7.2019 6:56
Foto

N13a94ď15a 77D19u69b11c76o93v80á 7245340514125

...třeba místo "vyřešení" trpícího jeho usmrcením hledat cesty, aby i v závažných situacích života netrpěl a jeho život skončil přirozeným způsobem bez zásahu dalšího člověka.

Naprosto souhlasím, jen jestli máme ty dostatečné možnosti umožnit odchod ze světa bez bolesti a pak, kdy odpojit od přístrojů...

+2/0
doporučit
20.7.2019 22:25
Foto

Š68t35ě44p10á94n 95B88i68c57e83r37a 6989262948796

Můj známý doktor (žádná nula - operuje páteře) mi kdysi řekl, že každá nemocnice bude mít nejprve na zřeteli prospěch svůj a pak teprve pacienta. A tak se ptám, kolik za takového utrápeného víceletého "ležáka" dostane dennodenně od pojišťovny zdravotnický ústav? Kolik se zaplatí za "léky" farmaceutickým firmám, kterými se udržuje v neživotě? Protože se česká sněmovna u většiny podobných hlasování řídí objemem obálek, vidím příčinu neschválení asistovaného konce právě v tom. Nastolí téma, u kterého se "solí" a pak se počká až se dostaví lobbista.

+2/−2
doporučit
21.7.2019 5:26

P45e51t79r 24B24u92r20i70a54n 4741146854978

Dal jsem karmu za rozbor, i když nesdílím plně jednoznačný postoj.

+1/0
doporučit
21.7.2019 7:54

H32o77r28s59t 21A26n77t53o31n 33H53a76s29l33b58a63u97e93r 3548174656336

Tomáši, děkuji za článek k zamyšlení. Také někteří diskutující na to mají zajímavý názor.

+1/0
doporučit
21.7.2019 7:43
Foto

P35a48v29e64l 14D45v57o26ř50á82k 5799215244350

Uzákoněním euthanasie se odebere lékařům práce (a tudíž se zmenší příjem) a farmaceutické závody přijdou o část trhu.

I tento aspekt je třeba vzít v úvahu.

Jinak karma.

+1/−1
doporučit
21.7.2019 11:57

B59o82h32u95m70í30r 81Š52i84m69e16k 3371860444164

R^

Euthanasie je velmi ošidná věc! Také nesouhlasím. Je nebezpečné to upravovat legislativou! Žádá-li o euthanasii pacient, je jasné, že je špatně léčen!!! Buď je nedostatečná analgesie nebo selhává antidepresivní léčba!

Pro mne je jediná možná euthanasie. Pokud ji lékař provádí z lásky k pacientovi a vědomě riskuje možnost soudního posuzování. Jenže to v dnešní době pozitivního práva není tak jednoduché! Na euthanasii nesmí mít žádný člověk právo! To je zcestné!

:-)

+1/−2
doporučit
20.7.2019 23:26

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz