Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času

M97a23r66e34k 87T38r73i84z66u20l59j58a23k 8510406587737

Velmi dobře! Skvěle napsaný článek, Tomáši.

Vzpomněl jsem si na určitou paralelu s časy komunizmu, kdy byl v jednom období pan kardinál Tomášek ve vztahu k režimu velmi opatrný a pasivní. A pak se změnil, vrátila se mu vnitřní síla a odvaha. Naštěstí pro naši zemi a pro její svobodu! Na jeho proměně měl rozhodný podíl papež Jan Pavel II., ale také někteří domácí kněží. (Většinou z řad těch, kdo byli bez státního souhlasu a měli za sebou dlouhá léta vězení) Například Josef Zvěřina tehdy napsal panu kardinálovi dosti důrazný dopis. A kardinál Tomášek byl skutečně velký formát lidsky, protože Zvěřinovo sdělení přijal a později patřil Josef Zvěřina k jeho blízkým spolupracovníkům. Ovšem nejenom Zvěřina, bylo jich více. Kupodivu také, (tehdy ještě mladý) kněz Tomáš Halík, který se s pověřením kardinála Tomáška velmi významně podílel na programu Desetiletí duchovní obnovy.

Rozumní a vzdělaní lidé mají spolu mluvit. Oni to umí, vždyť také existují hodně příkladů, třeba zajímavé televizní dialogy (dají se najít na internetu - Rozhovor Duky s Halíkem, Czendlikem, nebo mladým a nesmírně rozhleděným jezuitou Pavlem Heroldem).

Je třeba rozhovor, rozhovor, rozhovor...

+11/0
doporučit
12.1.2019 10:39
Foto

P61a25v54e19l 26K22a89l92a67b97i21s 3617948806521

Použiji frázi - není co dodat. Přece jenom, jak já znám Halíkův kriticismus dovnitř církve, domnívám se, že jí neškodí.

+9/0
doporučit
12.1.2019 10:13

M53a39r60t22i57n 71K65a35v72k29a 4506801492742

Omlouvám se za vstup do diskuse. Chtěl bych poznamenat, že se zde střetává několik věcí. Teologie, sociální vědy a exaktní vědy.

Církev není demokratická instituce a z principu věci ani nemůže být. Je založena na nauce a pravdách zjevených Bohem. (vím, že tohle je věcí polemiky, ale pro věřící je to tak) Halík není teolog, není to člověk církve, není to člověk, který by budoval na jemu daných základech. Je to sociolog, jeho teologické znalosti jsou tristní a stejně tristní jsou jeho znalosti ohledně Dokumentů druhého vatikánského koncilu. Halík se snaží předělat církev k obrazu psychologie a sociologie a papež František mu slouží jen jako zástěrka. Bylo to vidět po projevu pana profesora Piťhy, kdy si nikdo, ale opravdu nikdo neuvědomil, že před čtyřmi léty papež František varoval před gender ideologii.

https://echo24.cz/a/wy6BG/teorie-genderu-je-jako-jaderna-hrozba-mini-papez-frantisek

https://immaculata.minorite.cz/frantisek-zakladni-blud-marxismu-oziva-v-ideologii-genderu/

Varoval podobně jako pan profesor Piťha.

Problém je, že pan Halík si vybírá z Františka jen to co se mu hodí. A není sám.

Halík na rozdíl od pana Kardinála nemá žádnou zodpovědnost za církevní obec. A dokonce ani neví co to znamená život toho vesnického faráře, který v neděli před poloprázdným kostelem hodí do evangelii pár svých myšlenek. Dobře to řekl páter Sládek. Halíkovi tahle zkušenost chybí. Chybí mu zkušenost s obyčejnými lidmi, jejich starostmi, chybí mu zkušenost s patorací, objíždění nemocných, charitativní práce apod. A možná mu chybí i ten plat vesnického faráře, který je 17 tisíc čistého a jeho starosti.

A jaký je Halík? To ať si udělá obrázek každý sám. Církevní důtka byla interní. Nikde se to neobjevilo, dokud Halík nešel do médii aby si postěžoval a udělal ze sebe chudáka. Velikost světců Církve se neprojevovala ve velkých slovech, ale v pokoře. A to je něco co Halíkovi chybí.

+10/−1
doporučit
12.1.2019 14:26

M36i61c88h10a64l 58S78e92d74m80í10k 3769415296401

Dialog je u Tomáše Halíka jeden z klíčových pojmů, se kterým pracuje, ale mám dojem, že se zde projevují jeho limity. Jedním z pravidel dialogu je vžít se do situace a myšlení druhého, zda nemá alespoň v něčem pravdu. U Istanbulské úmluvy a v pár dalších případech tento prvek u TH postrádám; jen prezentuje své odlišné stanovisko. Více oceňuji postoj Tomáše Holuba, viz jeho nedávný rozhovor

https://www.novinky.cz/domaci/493173-biskup-holub-politici-kvuli-zdaneni-restituci-hraji-s-cinknutymi-kartami.html

"Celá diskuse je o tom, zda v tom bohulibém projektu ochrany ženy nejsou pootevřená dvířka Smolíčka pacholíčka, kterými mohou vstoupit věci velice diskutabilní, a to je hlavně otázka genderové ideologie. ... Existují určité genderové ideologie, nikoli teorie, které v některých zemích mají významný vliv na prosazované zákony, a z tohoto pohledu rozumím některým lidem, že se toho obávají. ... Je třeba, aby o tom církev mluvila nikoliv ideologicky, ale vědecky. Po čemž volám. ... Rok 2018 je podle mého charakteristický tím, že se ztrácí schopnost naslouchat a vést komunikaci."

Mezi výraznými osobnostmi ŘKC patří T. Holub k nejlépe uschopněným k dialogu, ale bohužel je v tom spíš osamocen. Moderovat spor Duka - Halík může jen těžko.

+8/0
doporučit
12.1.2019 12:03
Foto

V62e33r71o39n17i15k83a 90V27a10l11í94k88o80v88á 5743417495273

Problém není v tom obrazu polní nemocnice. Problém je v tom, že profesor Halík dělí lidi na "usazené" a "hledající" a dává jasně a veřejně najevo, že on se chce starat o ty "hledající". Ty "usazené" občas častuje nepěknými jmény a pokud by měl v polní nemocnici zrovna pohotovost, bála bych se k němu jít . A pak jsou tu ty "rakovinné buňky společnosti" a jiné pěkné obrazy, které zaznívají v článcích a diskusích. Církev je rozdělena - ostatně je to vidět i tady na blogu - a dle mého názoru ji rozděluje právě elitářství, které bohužel hlásá profesor Halík. Ale vím, že konzervativismus a jiných kněží zase nemusí vonět jiným... Moc ovšem nereprezentuje jen prezident Zeman, ale i jiné, nadnárodní instituce, k nimž má zase blízko profesor Halík. Pěkný den.

+6/−2
doporučit
12.1.2019 13:52

M41a46r31e61k 39V31a73l59i63č78e22k 2801409454940

Jako ateista nemůžu hodnotit dopad obou zminenych na život věřících. sleduju ale oba. Duka je pro mě klasickým příkladem církevního panáka. Jednou předklon, jindy zákon. Jednou doprava, jindy doleva. Málo důvěryhodný. Takový církevní papalas. Halík : velice oceňuji jeho rozhled a stálost v názorech. Diky tomu mu dokážu odpustit i jeho chvilky laškující s narcismem. V duelu D/H za mě tedy Halík. Věřit by ale lidé měli hlavně sami sobě. V tom je ten "víra". Halík a Duku a ostatní podobní by měli být inspirací nebo naopak varováním. Moji dnešní vírou je naděje, že pec v roubence nad špindlem upeče kačenka tak, aby se z jejího masa stala mana nebeská. Za to se při spaciru se Stellou, až pekáč vrazim do trouby, s radostí pomodlim. Víra má bejt radost... Krasnej víkend k Vám, Tome

+5/−5
doporučit
12.1.2019 11:35
Foto

O19t95a78k50a42r 69V52a69g71n98e62r 6627884213859

Pane Tomáši souhlasím s vámi, že se v tomto sporu nejedná o náboženství ale o odlišné názory na věci veřejné. A patrně si Msgre Duka škodí se svými názory přiklánějícími se kdysi k předešlému a nyní i k současnému prezidentovi.R^

+2/0
doporučit
13.1.2019 0:13
Foto

K15a67r37e24l 86Á93b40e70l41o17v42s54k29ý 7219150293702

Jejda:-) asi bych si měl projít blog, než sesmolím nějakej sám, ušetřil bych si tím zbytečnou námahu, i vzhledem k diskuzi:-)R^ karmaR^

+2/0
doporučit
12.1.2019 12:12

J59a93n 70R91á95ž 1909163564880

Spor Halík-Duka je interní záležitostí katolické církve a chybou je, že tento spor Halík ventiluje mimo církevní půdu. Jest ovšem na druhé straně pravdou, že tento spor má díky Halíkově širokospektrálnímu působení mimocírkevní přesah.

Halík je bezesporu vyjímečný teolog, ale bohužel dělá i to, co církvi vůbec nenáleží. Využívá svého postavení a zneužívá ho pro šíření svých společensko-politických názorů. To "zneužívá" používám záměrně, protože nebýt jeho postavení , propůjčené mu katolickou církví, tak by v žádném případě neměl tolik prostou k šíření svých názorů. Mně nevadí jeho kritické vyjadřování k tomu, co se děje ve společnosti a respektuji je i když s mnohými jeho vyjádřeními nesouhlasím, ale trvám na tom, že by měl striktně oddělit svoje působení služebníka Božího od svého působení propagátora zcela konkrétního politického směru. Náboženské církve a tedy i jejich funkcionáři, by měli být už z podstaty své funkce služebníků Božích, zásadně politicky neutrální.

+2/−1
doporučit
12.1.2019 18:32

M75i59c62h75a67l 83S47e77d72m53í53k 3259575116771

Malá poznámka: u obou používáte titul "monsignor", ten má ale pokud vím jen Tomáš Halík. Podle tridentské titulatury Tomáši Halíkovi náleží titul "Jeho Milost" (Vysoce důstojný pán), zatímco Dominiku Dukovi "Jeho Eminence" (Nejdůstojnější pán). Jsou-li tyto tituly použity ve spojení se spory, získává text pozoruhodný náboj. Zkuste si dosadit. ;-)

https://cs.wikipedia.org/wiki/C%C3%ADrkevn%C3%AD_titul

+2/−1
doporučit
12.1.2019 12:53

M35a46r42e98k 24T33r57i65z78u91l13j94a50k 8930196767307

Napadly mě citáty od svatého Augustina

"Biskup nemá předsedat, ale sloužit !"

"To především jsem se naučil v církvi: nepokládat svou naději v člověka"

+1/0
doporučit
13.1.2019 15:22

Z67d97e27n80e18k 64H49o58r17n50e48r 4604751542113

R^

+1/0
doporučit
12.1.2019 10:59

B91o91h66u59m57í16r 41Š65i27m92e82k 3821640884964

R^

Problém zjevně vyřeší odchod Dominika Duky z úřadu, z něhož je již jednou nohou venku. A myslím, že v této věci je jedno, zda jej nahradí litoměřický nebo plzeňský biskup.

:-)

+1/−1
doporučit
12.1.2019 10:27

J83a63n 75K32o57z59á82k 6961265805

Vždyť je to přesně obráceně, Halík mluví pouze tak, jak to chce meinstram slyšet a jeho ceny od určitých kruhů jsou jenom za hlásání jimi prosazovaných názorů. Duka se prostě do dnešních levicových názorů nehodí. Jelikož mne zajímalo, na koho reaguji, tak jsem si přečetl i recenze na vás. Žádná sláva.

+1/−2
doporučit
13.1.2019 0:52
Foto

J92o50h17a81n19a 14U13l47r12i12c57h36o59v29á 9237354411

Tak Halík ne. Veze se na vlně a přiživuje jí. Když ho vidím, nevidím duchovní bytost, ale nabubřelce, kterému dělá dobře výsluní. Místo aby lidi spojoval, tak se pohybuje na tenké hraně politiky a církve a velice často svými výroky přilévá olej do ohně. Bývá mi fyzicky nevolno, vidím - li ho se veřejně k něčemu vyjadřovat...Vlastně - ani nemusí mluvit, stačí mi jeho potměšilý výraz člověka manipulujícího s lidmi skrze náboženství.

0/−1
doporučit
14.1.2019 15:12
Foto

P10a86v34e80l 83D69v19o66ř84á84k 5529955504180

Doufám, že oba pánové již šikují svá vojska a vyrážejí proti sobě, aby se vzájemně pomordovali pro větší slávu Boží.

Pro pan doktora: Doporučuji přečíst knihu Rouhání (Preston - Child),

https://www.databazeknih.cz/knihy/wyman-ford-rouhani-23483

Je to sice scifi thriller, ale o hledání Boha. První věta mého poněkud posměšného komentáře je inspirována tímto románem. :-)

0/−1
doporučit
12.1.2019 16:32

F94r49a77n63t65i33š83e18k 88S79o45b62o85t48k56a 1147563194320

Každý kritik, reformátor či kdo, kteří hlesli trošku nahlas a při pokusu napravit římskokatolickou církev museli být zadupáni do země, protože ohrožovali v jejich majestátu, jejich postavení a nedej bože i ztrátu vlivu a majetku. No proto páter Halík, i když vytahuje z důmyslné stavby jen jednu cihličku, narušuje rovnováhu v církvi a ohrožuje její vedení. Tím ohrožeje celou stavbu ideologické, mocenské a zejména hospodářské orgnizace jakou je římskokatolická církev.

Nakonec jako ateista musím dodat: Největší slabinou tohoto sporu je fakt, že vlastně žádný Pán Bůh neexistuje....

0/−1
doporučit
12.1.2019 11:33

Žebříčky

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz