Diskuse
Smrt diváka na Dakaru
Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
![]() |
V12l38a66d30i95s33l19a86v 38Š42i23m64í28k 3668760652737Dovolím si nesouhlasit s níže uvedeným komentářem, že závodník zabil člověka. Ten člověk se zabil sám, svou vlastní vinou, tak jako při jiných úrazech. Loprais může klidně spát. |
![]() |
J30a93n 82P71a60v94e87l 8133512768786Loprais byl aktivní prvek, takže ho zabil. Ne svou vinou, ale zabil. Tady nemá cenu slovíčkařit. I když na tom zabití nese 0 % viny, je to člověk, není to stroj. Může v klidu spát, ale s největší pravděpodobností nebude. |
![]() |
L82u62b47o78m17í22r 90S25t62e42j11s38k86a66l 1566244878322V animované pohádce Sobík Niko je scéna, kdy hlavní hrdina po strastiplné cestě do Santovy vesničky, kam se vypravil za svým tatínkem, nemoudře vběhne na dráhu Santovy sobí letky v době, kdy ta jde právě na přistání. Nedopadlo to dobře. Sobi to sice "vybrali" a Nikovi se jen tak tak vyhnuli, ale pochroumali saně, za své vzal i model Santy, když na něj spadla lampa a on shořel (šlo o tréninkovou jízdu těsně před začátkem Vánoc). Čili: Niko se zachoval pošetile, stejně jako onen Ital, který svojí pošetilostí způsobil sobě smrt a mnoha lidem obrovské trápení. Je to stejná šílenost, jako kdyby někdo chtěl sledovat na letišti v Ruzyni letadla nikoli na vyhlídkových valech (Kněževes, Hostivice), ale přímo na ranveji. Na zmíněném letišti něco takového možné není, na Dakaru, jak patrno, bohužel ano. |
![]() |
J75a79n 67P35a18v45e82l 8913482398766Co se pana Lopraise týče, je mi ho líto. Zkažený závod a vědomí do konce života, že zabil člověka. I když v tom byl nevině. Co se samotné události týče, horší je, když umře okolojdoucí. Stalo se, že auto sejmulo místní. Černé, takže se nic nedělo. Když umře divák či jezdec, je to tragédie, ale ti akceptují rizika. Organizátoři nemohou trať zabezpečit, takže je bych nevinil. Tedy, asi by mohli diváky více upozorňovat, ale na takovéto trati to neuhlídají. Co se samotného mrtvého týče, denně umírají lidé, kteří špatně odhadli riziko. Riskování máme v krvi. Jen nejsou na kameře. Nemá cenu se rozčilovat nad jeho chováním. Není až tak nenormální, jak se zdá. Adeptů na Darwinovu cenu je mezi námi mnoho, včetně mě. Jen jsme měli větší štěstí. |
![]() |
H71o41r91s81t 42A18n54t78o74n 85H20a54s84l50b21a86u92e54r 3848934476736Doktore, souhlasím |
![]() |
V24á29c10l97a25v 37R39o42u34d29e51n84s84k70ý 9682450151335Ten Ital je další kandidát na Darwinovu cenu. Aleše Lopraise je mi líto, veškeré jeho úsilí přišlo vniveč kvůli jednomu hlupákovi. |
![]() |
T48o68m19á56š 89V68o23d49v66á34ř94k98a 3933531827334Nechtěl jsem být tak příkrý, ale souhlasím. I s tou Darwinovou cenou. |
![]() |
D67a76v61i41d 19S39n50í45t52i85l35ý 8420644357267Tomáši, souhlasím, že pan Loprais diváka vidět nemohl a čistě hypoteticky pokračovat v závodě po takovém neštěstí, by psychicky nikdo nezvládl. Tragédie je to jak pro rodinu, tak pro řidiče. |
![]() |
M33i18c79h69a98l 14S15v71o20b39o11d87a 5718178386291Mě zaráží nepoučitelnost organizátorů závodu, který má za celou svoji historii na kontě již 80 obětí. Jste doktor. co vám říká lékařský instinkt? Je možné, aby i malé štrejchnutí od několikatunového kolosu v rychlosti nezanechalo žádnou viditelnou známku zranění na kůži? Opravdu se mi nechce věřit, že 2-3 hodiny nikdo neviděl pomlácenýho člověka. Anebo je to jak psal pan Vitha. Loprais ho vůbec netrefil, tím pádem nevznikla žádná modřina, žádná krev, pouze zvýšený adrenalin v těle. Ale tím pádem není důvod, aby šel Loprais někam něco vysvětlovat, protože ho přece netrefil. Jestli ho trefil, tak určitě bych do toho zatáhnul nedbalost okolí, která 2-3 ignoruje pomlácenýho člověka bez ohledu na fakt jestli nehodu nahlásil, nebo ne. |
![]() |
T57o41m12á47š 11V68o52d91v38á39ř67k21a 3463811877164Nevím, jak se liší "lékařský instinkt" od "nelékařského", ale to asi není meritorní. Pokud si pustíte ten šot, tak ten divák se svalil ihned po prolétnutí kamionu na zem, pak záznam končí. Já nikde nepíšu, že na tom má pan Loprais podíl viny. Právě naopak. Ale současně uvádím, že i za těchto okolností může citlivý člověk mít do konce života šrám na duši. |
![]() |
M11i98c77h74a84l 72S22v33o63b71o88d31a 5798378626721No právě. Existuje záznam, ale 2- 3 hodiny po tomto "záznamu" je takto zraněný člověk mimo nemocnici (v textu článku se uvádí, že byl převážen 2-3 hodiny po úraze). U nás v ČR by důchodce (69let) po úraze, nota bene úraze po autonehodě, automaticky putoval ihned do nemocnice na pozorování. Určitě ne po dvou až třech hodinách. Jel by na rentgen, možná na sono a pak by ho na den hospitalizovali. Já sám jsem zažil několik vážných úrazů (a předpokládám že úraz z autonehody nákladním automobilem se za vážný považuje již z podstaty) a reakce na české chirurgii prakticky stejná. V článku, který sleduje předmětnou nehodu se ani neuvádí, kde se během těch 2 -3 hodin ten člověk pohyboval dál. Byl v péči? Propustili ho? Kde vůbec byl ty 2 -3 hodiny? Já samozřejmě nepodsouvám co píšete o vině. Jen sám konstatuju buď evidentní vinu organizátorů, nebo tamních zdravotníků. |
![]() |
T45o56m15á84š 33S32y77r32o49v37ý 9778708745461Těch informací, co se dělo ty cca 2-3 hodiny po přejetí, je bohužel málo. Já to pochopil (možná špatně) tak, že ten pán se neodebral na nějaké vyšetření/ošetření a až po těch 2-3 hodinách se mu udělalo nevolno, ujali se ho lékaři a při převozu do nemocnice dostal infarkt. Takže za mě je adept na Darwinovu cenu hned 2x (pokud to tak bylo). |
![]() |
T60o72m56á23š 80V69o18d59v54á71ř67k88a 3243461957624Je trochu rozdíl, jestli se nehoda stane kupříkladu v Praze anebo v poušti, kde je třeba civilizace vzdálená 100 km. Organizátoři rallye sledují hlavně závodníky a posádky, těžkou mohou na tak obrovské ploše sledovat i diváky, kteří se prostě usalaší kdekoliv po cca 400 km dlouhém úseku. Podstatou blogu není spekulace, proč dotyčný zemřel, souvislost s kamionem pana Lopraise je však jasná. A výsledek rovněž, za který však pan Aleš Loprais nenese ani smítko viny. |
![]() |
M70i57c11h15a48l 11S34v81o31b77o75d10a 5518458456441S tím až tolik nesouhlasím a vracím se k úvodu svého vlákna, kde mě zaráží nepoučitelnost organizátorů. Ta historie závodu a počet obětí 80 je jasně daný. Čili organizátoři mají velký prostor ke zlepšování. Ačkoli nebezpečný, pořád je to závod vysoce prestižní pro hostitelský stát. V textu článku se například nepíše, že Italský fanoušek vstoupil do zakázaného prostoru. Můžu tedy spekulovat ( a je to jen moje domněnka), jestli obecně v závodě Paříž - Dakar existuje vyhrazený, nebo zakázaný prostor. Na wiki se výraz zakázaný prostor neuvádí. Sám jste napsal, že organizátoři těžko mohou sledovat diváky na 400 km. Ovšem ten 400 km prostor si sami organizátoři můžou zmenšit zavedením jasných pravidel a třeba vyhrazených stanovišť pro diváky a tím pádem stanovení zakázaného prostoru mimo vyhrazená stanoviště. Stejně ti diváci stojí s mobilem na místě, takže pro organizátory snadná věc. Samozřejmě my to tady a teď určitě nevyřešíme. Tohle je věc organizátorů jaká pravidla si stanoví a diváků jestli je budou respektovat. Ovšem nikdy nebude 100% záruka, že všichni fanoušci budou respektovat vyhrazené prostory (jako u nás v ČR). Na druhou stranu pro řidiče by to mohla být určitá satisfakce v pocitu viny (neměl tam co dělat, porušil pravidla). Je mi líto, že závod pro A. Lopraise fakticky skončil. Měl našlápnuto na medaili. |
![]() |
M61i88c34h38a57l 33S24v81o12b37o95d59a 5228648436631Jen dodám, že neznám saudskoarabský zdravotní systém. Ve světle této události dodám zaplať pán Bůh. |
![]() |
M85i52r73o17s22l72a41v 22B71u31č41e58k 6913413591134Na Dakar se moc nedívám. Důvod jednoduchý - Nechápu, co tam mám vidět? Zvláštní soutěž. Během konání již přišlo o život zhruba 80 lidí. Včetně diváků, novinářů, jezdců. Vrcholem byl pád vrtulníku samotného zakladatele rally. Přesto neodsuzuji> Trh poptávky existuje. Určitě se raduji z českých úspěchů- o propagaci značky ani nemluvě. Lopraise lituji, mohl navázat.Tak bude zase výčitkami vázán. Nešťastné události jsou. Na koupalištích, horách, sjezdovkách. Vypustit vodu, srovnat skály, nebo rozlámat lyže ... ? Zní to blbě. Zřejmě to ovšem k životu patří. Riziko s neštěstím. Proč mu ovšem chodit v ústrety? Nejlépe jej čekat - za dunou, nebo v nepřehledné zatáčce. Jakkoliv šílené,. děje se. A přitom se říká, že neštěstí chodí po horách. To evidentně neplatí. Mnohdy se vynoří zcela běžně. Třeba z nížiny. Je lepší se mu prostě vyhnout ... |
![]() |
T36o32m53á61š 57V70o34d22v34á85ř32k45a 3733381317184Miroslave, je to o vzrušení. Já jako lyžař prostě miluji, když to můžu pustit po sjezdovce Sasslong v Itálii, kde se jezdí světový pohár. Hned jako první po ránu, kdy vím, že tam ještě nikdo nemůže být, takže se soustředím jen na techniku jízdy. Pokud jedu podruhé, už tam někdo být může a nejedu na 100%. Nicméně vím, co se může stát a riziko u sebe a druhých minimalizuji. Ten případ, o němž píšu, jde na vrub jedinci, který špatně vyhodnotil svou situaci. A způsobil neštěstí nejen sobě, ale i těm, kteří to vůbec nezavinili. |
![]() |
L23u42m45í65r 91V70i37t49h25a 2927257856112Pokud jsem správně zaregistroval, ten divák zemřel asi 3 hodiny po nehodě na infarkt. O tom, zda při ní také utrpěl nějaká zranění, není nikde ani zmínka. Jinými slovy, došlo vůbec ke střetu Lopraisova vozu s oním divákem? Nebo onen divák zemřel doslova leknutím z toho, že řvoucí monstrum kolem něj proletělo v těsné blízkosti? Já bych se na místě závodníka něčím takovým netrápil. Po říkám s plnou vážností. Bohužel pro něj mu údajně pravidla soutěže přikazují odstoupit a být k dispozici vyšetřovatelům. Což chápu. Ale žádný šrám na duši bych si skutečně neodnášel. To nebyla chyba Aleše Lopraise. |
![]() |
T82o32m20á94š 46V56o85d41v88á11ř37k81a 3483931877864Děkuji za reakci - dle videa se ten člověk svalil na zem, těsně po projetí kamionu, nicméně souvislost je zřejmá. Pan Loprais samozřejmě nezavinil vůbec nic, což ostatně zmiňuji v blogu. Zůstává však ono ale. Většina lidí to bude mít stejné, když se stane nehoda, v které figurují a zemře člověk a oni na ni nemají žádný podíl viny. |
![]() |
L18u75m96í92r 19V50i77t97h23a 2477447606262Já jsem to video našel až teď, včera v BBV bylo jen video z kabiny, kde skutečně nebylo vidět nic. Takže beru zpět svou otázku. Ke střetu zjevně došlo, a ke zranění diváka pravděpodobně také. Nicméně v otázce pocitu viny - pokud by se to stalo na silnici, řekněme, že by v zatáčce za horizontem spal na silnici opilec a já ho přejel, není sporu o tom, že bych svůj díl viny cítil. Jako řidič musíte předpokládat, že se to může stát, ostatně tato povinnost je i v zákoně. Ale v tomto případě se jedná o závod na uzavřené trati. Naprosto zásadní a nezbytnou podmínkou pro konání závodu je uzavření trati pro kohokoliv jiného, než jsou závodníci na trati. Jet naplno s vědomím, že mohu někoho přejet, zranit či dokonce usmrtit, nelze. A tudíž ani nelze cítit vinu za to, že se tak bohužel někdy stane. To je věc pořadatelů a těch, kteří se motají tam, kde nemají co dělat, nikoho jiného. Možná jsem cynik se srdcem z kamene, ale tak to prostě vnímám. Hezký den! |
![]() |
T22o42m76á18š 35V32o13d98v35á77ř90k73a 3323811537444Ještě jednou, z mého textu jasně plyne, že pan Loprais za nic nemůže. Stran pořadatelů - pokud se jedná o Barum rallye, tam lze udělat asi všechno, při závodu v poušti, kde se jede denně několik set kilometrů, je to absolutně nemožné. Pokud bych však - nedejbože - někdy byl u toho, že srazím člověka, i když na tom nebudu mít žádný podíl viny, zůstává doživotně šrám na duši. Což je možné u pana lopraise předpokládat. I Vám hezký den. |
![]() |
L37u19m31í42r 60V38i83t49h87a 2187727816412Já Vám rozumím. Pochopil jsem, že Aleše Lopraise neobviňujete. Taky to nijak nerozporuji. Na druhou stranu říkám, že na jeho místě bych si šrám na duši neodnášel, a vysvětluji, proč. |
![]() |
T96o32m19á51š 79V71o87d94v14á39ř67k64a 3823181507294Jasně, chápu, pěkný den. |
![]() |
T11o44m27á94š 54S78y19r34o39v82ý 9608148915681Ona je otázka, jaké "stopy" na onom Italovi zanechalo přejetí Tatrou/Pragou. Prý se mu cca 2-3 hodiny po onom incidentu udělalo špatně a když ho převáželi do nemocnice, tak dostal infarkt. On je adept na Darwinovu cenu hned 2x... Nejdřív jde někam, kam by normálně uvažujícího člověka nenapadlo jít /se postavit/ a když ho přejede kamion, tak ani ihned nevyhledá lékařskou pomoc (aby ho alespoň prohlédli)... Bylo mu 69 let, takže kdo ví, zda to byl následek nějakých zranění, nebo "jen" infarkt vyvolaný stresem. Asi více řekne pitva... Každopádně si vemte, že Dakar se jede v otevřené krajině, etapy mívají cca 250-700 Km a nemá to pevnou trasu (pokud někdo udělá chybu v navigaci, tak se logicky odchýlí od ideální trasy, zároveň mezi jednotlivými body můžou posádky/jezdci volit různé stopy/trasy). Tam prostě fanoušky neuhlídáte... |
![]() |
O47l24d39ř27i92c80h 68S64c80h11n80a55b41l 4153907730955,,, na takovém závodě se nejedná o uzavřenou trať. Závodníci mají k dispozici jen satelitní navigaci o průjezdu a cíli. O způsobu a určení jízdy se rozhodují sami. Dá se to přirovnat mírně k orientačnímu závodu, |
Žebříčky
- Filip Vracovský
Vaše dítě do našeho bistra nepustíme.....
- Ladislav Pokorný
Marek Benda by měl být ústavním soudcem! Společnost mu to dluží
- Markéta Šichtařová
Úřady nechápou podstatu problémů bank
- Zuzana Zajícová
Papriky a vejce? Lečo pro bohatý? Mně vadí něco jinýho!
- Tomáš Vodvářka
Záhada ztráty alkoholu v Lánech je vyřešena
- Martin Vavruša
Jak český stát prožírá svůj státní podnik
- Jan Bartoň
Jenom Jurečkův trapas ? Pochybuji
- Jiří Turner
Neomlouvejte se Železnému, ale omluvte se za fatální pochybení veřejnosti!
- Filip Vracovský
Agáta je přepsaná. Kdypak dojde na Bibli, či na Orwella ?
- Jana Martincová
Je opravdu známkování blbost?
- Ladislav Pokorný
Marek Benda by měl být ústavním soudcem! Společnost mu to dluží
- Filip Vracovský
Vaše dítě do našeho bistra nepustíme.....
- Jan Bartoň
Jenom Jurečkův trapas ? Pochybuji
- Zuzana Zajícová
Papriky a vejce? Lečo pro bohatý? Mně vadí něco jinýho!
- Kateřina Lhotská
EU jako společenství národních států? Ano!
- Markéta Šichtařová
Úřady nechápou podstatu problémů bank
- Lubomír Stejskal
K délce trestu pro Tomáše Čermáka
- Ladislav Dvořák
Boj o důchody – prohra pro všechny
- Martin Vavruša
Jak český stát prožírá svůj státní podnik
- Filip Vracovský
Agáta je přepsaná. Kdypak dojde na Bibli, či na Orwella ?