Pátek 21. února 2020, svátek má Lenka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 21. února 2020 Lenka
Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času

M69i91r23o11s14l39a32v 56V30l47a90s27á27k 4498690483152

Velká karma, ono stale platí, že cesta do pekel je dlážděna dobrými úmysly.

+13/0
doporučit
21.1.2020 21:22
Foto

Š74á94r32k28a 12M34e64d50k98o86v64á 7254895766820

Vzpomněla jsem si na ten vtip :"Kvůli GDPR nemůžeme vyvolávat pacienty podle jména, kde máme toho pána se syfilis, může si jít dál.!";-D

+12/0
doporučit
22.1.2020 8:47

B81o78h50u85m71í63r 11Š96i70m96e90k 3961400484284

R^R^R^

To není jen o porušování Hippokratovy přísahy, to je přímo podraz státu na jeho občany! Moji pacienti vždy měli ve své ruce kompletní seznam léků, které užívají! Bez IZIPu, bez SUKLu, bez příkazu politiků. Bohužel na to většinou přicházíme pozdě, že IZIP, e-recept, e-neschopenka slouží úplně něčemu jinému, než je nám deklarováno! Jsem rád, že už jsem starý. Tato postkomunistická společnost se propadá do podivných, nesvobodných, nepřirozených poměrů! Vysmíváme se pravdě, vysmíváme se lásce, vysmíváme se morálce! Dovedeme si představit odlidštění naší společnosti a její důsledky?

:-)

+13/−2
doporučit
21.1.2020 23:40

J16o62s58e51f 88H88e46r62t39l 6451919156578

Podle mě největší nebezpečí vzniká z toho, že taková data budou vůbec shromažďována. Jako všechny systémy, tak i tento bude muset procházet údržbou, kdy se budou zálohovat obrovské balíky dat a tak ten, kdo bude náchylný k obchodování s daty nebude ani lékař, ani lékárník, ale třeba nějaký IT Specialist, kterému nechtěli přidat požadovaných 30 000 k jeho již slušným 150 000 Kč/měsíc.

+11/−2
doporučit
21.1.2020 21:35
Foto

V23l44a43d31i51m19í78r 92K25r81o41u40p70a 8627538381882

No, ono je taky k úvaze to, že když si u doktora, nějakého specialisty, necháš potvrdit omluvenku/propustku pro zaměstnavatele, a pak ji v práci odevzdáš, tak o Tobě rázem několik lidí ví, jestli chodíš na oční, k psychiatrovi, nebo na venerologii...

+6/0
doporučit
22.1.2020 16:46

M72a27r58t38i64n77a 64J68a85n45o91u42š86k56o35v71á 5953487569623

Když shrnu všechny své zkušenosti ohledně dodržení lékařského tajemství, tak ta věc se sdílením dat už je jen třešinkou na dortu. Například návštěva na urgenci Vinohradské nemocnice s vyděšenou starou matkou. Po vyšetření mi doktorka ve dveřích ordinace zvučným hlasem sděluje, že na plicích je rakovinný nádor a dodá, co se divíte, když kouřila. A to celé tak, že to slyší celá narvaná čekárna. Jaké štěstí, že matka je nahluchlá a v šoku, protože nakonec to žádný nádor nebyl, ale to je jiný příběh. Nebo obvyklá scénka z lékárny, kdy lékárnice patřičně nahlas (opět lékárna plná lidí a jde o maloměsto) dává nevyžádané rady k nějakému léku a klidně zmíní i diagnosu (psychiatrickou). Nebo běžný postup v nejmenované akademické instituci, kde pokud zaměstnanec onemocněl a šéfové se to nějak nezdálo, došla si k závodní lékařce a ta jí poskytla veškeré informace. A mohla bych pokračovat, všechno osobní zkušenosti, bohužel...

+5/0
doporučit
23.1.2020 9:39
Foto

Z57d75e87ň38k48a 22O46r75t19o57v28á 4827197108565

Tomáši, téma mě zaujalo. Všechno je to dvojsečné, zneužitelné, ach jo. Taky jsem o tom už přemýšlela, ovšem Tobě to šlo mnohem líp.R^

Ale moc mě potěšil Tvůj "bohatý švédský stůl informací" !!!:-)

+5/0
doporučit
22.1.2020 7:39
Foto

P28a86v98e84l 78S64o65b82o32t43k10a 3820930849146

Díky za skvělý příspěvek. Je zcela jasné, že všelijací hackeři si nad tím mnou ruce. Vždyť jim bude stačit nabourat se ke kterémukoliv lékaři, aby měli přehled o nás všech. Jenom mi není jasné, proč to takto naše ctěná vláda vlastně dělá? Je naivní, hloupá nebo z toho něco má?

+6/−1
doporučit
22.1.2020 13:25
Foto

K98l66á14r80a 35K25u51t69a98č26o64v28á 7918762873737

Muj nazor na to ze dne, kdy tento system schvalili: Sdileny lekovy zaznam s prednastavenym souhlasem dnes prosel. Nelibi se mi to. Castecne z duvodu, ze to vymyslela soucasna vlada, takze asi fakt paranoidne ocekavam nejaky podraz typu - v agrofertu uplne naaahodou zrovna zalozi skvelou pobocku, ktera se specializuje na zdravotnicke informacni systemy a za sileny prachy s nulovym zabezpecenim to proda ministrovi zdravotnictvi...

Druha vec, co mi vadi je ten autaticky souhlas a slozite vyjadreny nesouhlas. Spis bych si to predstavovala stylem, ze kdyz prijdu k doktorovi, tak mu na miste udelim informovany souhlas s tim, ze ted muze nahlednout do meho zaznamu, napr, to jednorazove potvrdim nejakym pinem, co mi prijde do telefonu, stejne tak v lekarne a ne, aby tam mel pristup kazdy lekar a kazdy lekarnik automaticky. Plus nejaky emergency system v pripade bezvedomi... vsechno se da zneuzit a udajne zabezpeceni stylem, ze pristup bude mit ten, kdo nekdy drzel v ruce vasi obcanku, nebo vam nekdy v zivote psal recept mi proste dostatecne bezpecny neprijde. A argument, ze nekteri lide nemaji duveru a souhlas by nedali, zatimco takhe treba budou lini dat nesouhlas (pripadne treba vubec nebudou vedet, ze ho dat muzou) to ma jako posilit duveru? Neni lepsi vysvetlit co a k cemu je potreba?

Kdo nahlizel se pry bude evidovat a za neopravneny pristup hrozi pokuta, okey, to by mohlo znit i dobre, ale jakym zpusobem nad tim bude mit realnou kontrolu pacient? Uvidi, co je evidovano, kdo to zapsal, kdo to cetl? Bude se evidovat duvod nahlizeni?

+6/−1
doporučit
22.1.2020 9:02

R77a55d78e52k 19H49o71d83a91ň 9206157151153

Spousta lidí řeší, že když jsou ta data na internetu, jde se k nim dostat skrze prolomení. To je nepříjemné, ale při dobře řešeném šifrování by to prolamování trvalo extrémně dlouho (nabízí se samozřejmě otázka, zda šifrování bude dobře řešené).

Ale jak píše autor, podstatné především je, že to prolamování není vůbec potřeba. V ordinaci k záznamům měl přístup doktor a sestra, tím to haslo. Sestra ani doktor neměli moc motivaci se v tom prohrabovat. V okamžiku kdy to je dostupné na internetu a přístup má najednou kde kdo (sice s pseudoargumentem "ale přístupy se logují ...") je prostě tohle celé pasé. Najednou se k tomu dá dostat daleko snáz - přesvědčit někoho kdo má přístup (ať už penězi či sociálním inženýrstvím) ale hlavně najednou k tomu má často přístup "kde kdo". Nějaká taková ta pastička typu "v ojedinělých případech ... měla mít přístup policie, úřad ...", a je to, Dantovo peklo se otevřelo.

Pak už je jen otázka jak ojedinělé ty případy budou, a zda se třeba nebudete jednou divit, že policista si může ověřit váš zdravotní stav online při silniční kontrole. Protože pokud je dnes možnost že v případě toho či tamtoho tam ten přístup "ojediněle" může získat, je jen otázka času kdy to bude stejné jak s odposlechy - policie najde pár soudců, a najednou se odposlouchává kde kdo, včetně předsedy vlády.

+4/0
doporučit
22.1.2020 18:51
Foto

M22a62r81i34e 53J29a26n15d29o30v13á 8441383845626

S ochranou soukromí a diskrétností to jde od desíti k pěti a bude hůř, až to bude na dnešní mládeži. Ta na sebe už dnes vykecá všechno na Facebooku. Karma, pane doktore.

+4/0
doporučit
22.1.2020 12:44
Foto

J46a89r55o55s36l33a26v 39H34a55l56u63z19a 2516324419648

Osobně nejsem proti elektronické evidenci, ale musí být dostatečně zabezpečená a pokud se mělo něčím začít, tak to měla být právě zdravotní dokumentace. Osobní zkušenost - měl jsem jít na operaci a potřeboval jsem předoperační vyšetření, do toho 50-tka a velká kontrola. Takže mi brali krev jednou pro kompletní vyšetření, podruhé na předoperační a potřetí v nemocnici, protože ten druhý odběr neobsáhl všechno, co chtěli. Zde se dalo krásně ušetřit, kdyby obvodní znal všechny předoperační analýzy, kontrolu posunul o měsíc a několik málo peněz by se ušetřilo. Specialista mě vyzpovídal cca 10 minut a zjistil údaje, které má můj obvodní v dokumentaci, následně jsem stejné údaje poskytl ještě v nemocnici při příjmu a u anesteziologa, takže cca 30 - 45 minut práce lékařů, kterou už někdo udělal a se zvyšujícím se věkem bych mohl nějakou podstatnou informaci zapomněl nadiktovat. Potom beru nějaké léky a to opakovaně - pokud by měl můj doktor seznam pravidelně předepisovaných léků, jedním kliknutím by mi poslal e-recept do mobilu, tak někteří znovu a znovu hledají v seznamu léků, zadávají jméno, ... , neschopenka to samé - vyšetření do dokumentace + zadat kontrolu a odeslat e-neschopenku. K tomu jednoduchá identifikace kolize léků, jestli babička je schopná spotřebovat tisíc tablet psychofarmak za měsíc, ...

Pokud by se to chtělo vzít za dobrý konec, doktoři by nebyli otroci IT a měli víc času na pacienty.

+4/0
doporučit
22.1.2020 0:33
Foto

J92a21n 52P64e20c51h43a 7541426726353

Velmi trefně popsánoR^ Bohužel.

+4/0
doporučit
22.1.2020 0:19

S57t49a73n21i85s30l91a72v 25J58i59ř85í 39K64ř94í28d73a 1681507

Já už nesouhlas udělal. Protože nejsem rád v jakýchkoliv databázích. Alespoň ne víc, než je nezbytně nutné.

+3/0
doporučit
22.1.2020 19:22
Foto

J20a78n 80P13r73a90ž51á57k 4808787149210

R^Tome, přiznám se sám, než se nějaký hacker nabourá do elektronické evidence mého zdravotního stavu a zveřejní ji. Mám blbózu (chronická hypofunkce mozkových závitů), kombinovanou s cyklickou hloupitidou (opakované prudké poklesy IQ). Doktorka si s tím moc neví rady, předepsala mi jakýsi vitamin V, což je prý dost nový a zatím nepříliš vyzkoušený podpůrný přípravek, ale zdá se, že mi moc nepomáhá. Na druhou stranu mi to však subjektivně nijak nevadí, možná právě díky této diagnoze.;-D

+3/0
doporučit
22.1.2020 11:34

J80i90r52i 13B76e15c82v52a32r 7302399676

Možná by bohatě stačilo, kdyby se logoval každý přístup k datům! Pak by nebyl problém zjistit, proč se doktor XY díval na data někoho, kdo není jeho pacientem..

+3/0
doporučit
22.1.2020 10:38

J49a44n 61K65o35m54r56s25k80a 8722322258782

IZIP měl dobrou myšlenku.

Ono se stále mluví, že jsou ty informace pro doktory, ale to je omyl. Ty informace jsou pro lidi-pacienty.

Lidi se čím dál více přemisťují, nelze mít stále jednoho lékaře. Každý další musí mít k dispozici záznamy, ne pro sebe, ale kvůli pacientovi.

Možná, že si každý lékař takto řeší "svoji polívčičku" a jsou, určitě někteří, kteří nechtějí nechat nahlédnout pod pukličku, protože vykazují práci kterou neodvedli, ale pojišťovnám vykázali. A on by se mohl někdo "cizí" začít ptát.

+3/0
doporučit
22.1.2020 10:12
Foto

S68o70ň46a 93P78r44a90ž45á54k47o14v47á 2221908517

R^ Díky za blog. Pěkně jsi nám to naservíroval. ;-)

+3/0
doporučit
22.1.2020 8:37

J67a85n 96H87u57r50k44a 7340566896907

už od roku 2006 mají moje karty razítko vlastní výroby se zněním osobní data nesdělovat a nepřeji si být dárcem ani účastníkem experimentů...tehdy se lékař mračil a dnes kdy informace o dárcích jsou tichým byznysem už má mé razítko i celá jeho rodina...R^

+3/0
doporučit
22.1.2020 0:56
Foto

I54v33a56n95a 10D27i30a86n96o46v21á 8158370519943

;-(R^

+3/0
doporučit
21.1.2020 22:54
Foto

K75l13á88r23a 61T86ů42m64o73v22á 2863344377308

R^Budeš mít čisté svědomí, že tys to nebyl, ale informace budou stejně venku...:-/

+3/0
doporučit
21.1.2020 22:14

J27a35k22u47b 88B52o45h22o96n51ě13k 8305906149537

V zásadě nejsou v tomhle článku žádné nepravdivé nebo nepřesné údaje, ale stejně se nemůžu ubránit dojmu, že by se dal ze stejných dat poskládat naprosto opačně vyznívající. Jenom by stačilo místo odbytí nezanedbatelné výhody větou "Tím však vše pozitivní končí" naopak vzít riziko úniku dat jednou větou, uzavřít prohlášením, že "Tím vše negativní končí" a pak rozebírat případy, kdy interakce léků lidem uškodila.

Systém zkrátka přináší výhody a nevýhody a dá se do něj nezapojovat. Nakonec pokud vím, tak zdravotnictví hodně stojí na principu předpokládaného souhlasu, ať už se jedná o očkování nebo dárcovství orgánů.

+2/0
doporučit
23.1.2020 12:40

J30o73s90e59f 16S55u67k 4305670750394

Lékařské tajemství jistě smysl má a každý pacient to ví. Zavedení systému "Sdíleného lékového záznamu" spolu s e receptem iniciovalo, odůvodňovalo a prosadilo současné vedení ministerstva . ČLK opakovaně upozorňovala na rizika projektu..Doufám, že nákladný systém přinese výhody pacientům a ošetřujícím lékařům, nikoliv kšeftařům s citlivými daty..

+2/0
doporučit
23.1.2020 10:31

K67a90r90e31l 87N40o94v59á76k 3282850923898

Přesně, jak píšete. Kde můžu požádat, aby lékaři neměli přístup ke všem lékům, které beru. U určitých lékařů, by to totiž mohlo okamžitě automaticky směřovat na bagatelizování nemocí s výmluvou na jinou chorobu.

+2/0
doporučit
23.1.2020 6:19
Foto

V61í51t 39M90a90r70e57č66e50k 1605299917225

Dobrá úvaha. Naše lékařská přísaha smysl rozhodně má, aspoň jako ideál. To co popisuješ, onen švédský stůl informací o zdravotním stavu i pro oči a uši nepovolané, je dalším vážným varováním, že jsme zase o krůček blíže k nesvobodě. Demokracie s tím nemá co dělat. A pro mě další důvod usilovat o vznik skutečně privátního sektoru zdravotnictví, neboť v tom veřejném sektoru to začíná smrdět čím dál víc...

+2/0
doporučit
22.1.2020 18:32

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz