Pátek 24. ledna 2020, svátek má Milena
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 24. ledna 2020 Milena

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J27a86r55o94m65í73r 16K82r89á43l 4250889684209

Disidenti přímo nezpůsobili 17.listopad. To byla věc studentů. Ale v každém případě připravili půdu tím, že aspoň některým lidem otevřeli oči koncem 70. a v 80. letech. Někdo neznámý je nezajímal, ale když něco podobného říká oblíbený herec, zpěvák, nebo vědec, to už je jiná.

+1/0
14.11.2019 14:16

J27a89n11a 58S81t55e95h84l11í91k21o20v16á 6418651185728

Teď jsem přečetla blog paní Ivany Lance a nestačím se divit.... Vám samozřejmě karma R^

+3/0
14.11.2019 13:05

M22a92r90t21i45n 59K80o42s76e26j70k 2276728739247

Snad bych ani neřekl, že disidenti byli zbyteční. Skoro žádný člověk není úplně zbytečný. Jenže jejich vliv na režim a jeho pád byl nulový.

Krátce otevřené archivy KGB jasně naznačily, že dění ve východní Evropě 80. let 20. století bylo jen důsledkem nepovedených her komunistických tajných služeb. A já tomu už plně věřím.

Podívejte se:

Polsko: Walesa - komoušský agent.

Maďarsko: moc přebrali přímí následovníci komunistů.

A Československo: Havel se nechal zvolit komoušským parlamentem (pozn.: myslím si, že Havel v tom nejel, ale byl krutě zneužit jako figurka).

A další věcí je, že že mnozí disidenti byli zároveň i budovateli komunismu (viz nedávno zemřelá budovatelka komunismu a pozdější disidentka Chramostová).

0/0
14.11.2019 11:03

K46a51r47e84l 10B14o39k 7131107411841

Velmi dobře napsané. Karma.R^R^R^ Ješitný Klaus to ale vidí jinak.

+4/−1
14.11.2019 9:21

J63a83r54o66m73í26r 80K69r13á95l 4770989804409

Klaus je ekonom a vidí to tedy z pohledu ekonoma. A jeden z důvodů byla i ekonomika státu.

0/0
14.11.2019 14:19

Z29d26e15n39ě35k 67B38e27r95á72n63e93k 2808185686812

Mezi disidenty je třeba zařadit pány Cibulku a Kryla. Rozhodně patřili k těm,kteří byli hodně slyšet.

+4/−1
14.11.2019 3:11

M89i90l78a60n 95K96e86s19l 2516536453128

V té době jsem žil v Brně a měl jsem 35 let.O disidentech jsem toho moc neslyšel.Prakticky vůbec nic.Viděl jsem akorát v novinách fotku Havla s půllitrem v hospodě a fotografii skupiny německých oficírů z nichž jeden měl na klíně malé dítě.U toho byl nápis:němečtí důstojníci na návštěvě u Havlů.To dítě na klíně jednoho z nich je Vašík.Disidenti-byli to v té době především bývalí komunisté.Brali jsme to tak,že komouši se pohádali mezi sebou jak dál .Jedni vyhráli,druzí byli poraženi.Ti potom šli od válu a vítěz mohl vše.Brali jsme to jako vyřizování účtů mezi nimi.Nakonec obojí to byli komunisté díky nimž jsme budovali zářné zítřky.Tak jsme nikoho moc nelitovali.

+1/−6
13.11.2019 23:00

L70e28o68n52a 65B54l79a87h34o72v73á 5730569459863

Před listopadem ́89 vyšla v novinách, přesně v Rudém právu, jediná fotka Václava Havla, a to v říjnu 1989 ve společenské kronice s přáním k narozeninám panu Vaňkovi.

V novinách jste těžko mohl vidět i druhou fotku, tu s německými oficíry. Existuje ale fotografie Reinharda Heydricha s jeho syny Klausem (nar. 1933) a Heiderem (nar. 1934), kteří jsou záměrně zaměňováni s Václavem (nar. 1936) a Ivanem (nar. 1938) Havlovými. Oba bratři Havlové byli sice blonďáci stejně jako synové R. Heydricha, ale celou válku trávili na Havlově na Vysočině, kde také chodili do školy.

A další nepravdou je, že disidenti byli především bývalí komunisté. Sám přiznáváte, že jste o nich moc nevěděl a najednou jste prozřel?

+6/0
14.11.2019 7:28

M80a13r79e45k 72T11r30i15z86u29l30j43a32k 8380956867807

Dík, Leono, je dobře, že ty sprosté lži vyvracíte R^

+2/0
14.11.2019 9:58

M31i35l55a76n 14K21e37s35l 2376796573268

Nemám paměť jako Zeman,ale ty fotografie jsem v nějakých novinách opravdu viděl.Toho s tím půllitrem jsem poznal,zda to dítko na klíně německého oficíra byl Vašík to nemohu odpřisáhnout.Jak to bylo s těmi disidenty jsem prozřel již dávno a ne až když umřela komunistka disidentka Chramostová.Ti komunisté- disidenti holt se odpovědnosti nezbaví.

0/0
14.11.2019 15:50

M26a14r13e59k 19T15r16i71z17u71l11j50a22k 8800326457207

Dítko na klíně Heydricha byl přeci Klaus! ;-D

+1/0
14.11.2019 22:49
Foto

J57a58n 38H84o92r51n30í89k 6193767905527

Ano, zde je vidět, jak to měli komanči tenkrát zmáklý, tu masáž.

+1/0
14.11.2019 13:36

R19o45b30i71n 88R69e25h26a83n22e33k 8884251727596

Věřím, že Solidarita v Polsku mohla pohnout s režimem a věřím, že by se v ČSSR jako v jedné z posledních zemí z ruských satelitů zhroutil režim i bez disentu, jenže pak mohl nastat nekontrolovatelný lynč komančů a zmatek.

+1/0
13.11.2019 22:44

Z33d14e64n32ě88k 91B25e79r31á29n40e33k 2618825696982

Jenže s Havlem se komunistům dostalo neuvěřitelných privilegií! RvRv

+1/0
14.11.2019 3:12

R37o24b28i97n 36R80e77h33a21n17e28k 8364441357486

To každopádně.

0/0
14.11.2019 9:44

L69e29o91n95a 84B54l54a12h60o93v65á 5970529579463

To byla věc parlamentu, nikoliv prezidenta, který ctil ústavu.

+1/0
14.11.2019 10:23

J62a43r23o23m94í73r 96K74r33á52l 4360419214809

Nojo, ale mělo to dopadnout jako třeba v Rumunsku ? Zádrhel nebyl v tom, že byli komunisti, ale že se jim umožnilo přes známosti skoupit podniky.

0/0
14.11.2019 14:22

A72l87e45š 95F79r70ý13b69a 7858832544821

Ve skutečnosti to soudruzí z SSSR už nechtěli nebo nemohl živit, prodělávali na tom. Proto jim někdo z StB udělal pohádku o mrtvém studentovi a převrat. Byl to přímo sovětský nápad?

A co se týká tzv. komunistické Číny, tak ti dosáhli takových úspěchů, že vůbec nic se k tomu naprosto nedá přirovnat. Bez ohledu na to, co třeba není dobré.

+3/0
13.11.2019 20:50
Foto

A22d67a13m 70C81h35a74d73i53m84a 3224310395

Klaus jen provokuje, jak má rád. Přijde mi, že jeho osobnost i s jeho názory se dají snadno prokouknout. Mě už žádnými svými názory či prohlášeními nijak nepřekvapuje.

S obsahem blogu jinak souhlas, zejména s posledním odstavcem.

+7/−2
13.11.2019 20:20

P74e72t53r 67L53a58n23g42e30r 6865165290122

Disidenti určitě zbyteční nebyli, byli součástí toho "všeho". Nicméně "režim nezbourali" zdaleka sami. Velký podíl na tom měla mezinárodní situace, tlak západu, prohnilost SSSR, nástup Gorbačova, situace v Polsku, Maďarsku, bývalé NDR, Bulharsku. Také vnitřní vyhnití režimu v ČSSR, vnitřní stranická rivalita, občanská nespokojenost, rostoucí odvaha a soudržnost lidí a samozřejmě i existence vůdčích osobností, jak disidentů, tak i v té době zcela nezkušených mladých lidí.

Jinak dobrý článek, dávám karmu.R^

+10/0
13.11.2019 19:26
Foto

T71o86m43á92š 56V39o67d21v61á38ř70k62a 3693101657474

Děkuji za přečetní, ale z mého článku jistě neplyne, že se vše stalo jen díky jim.

+3/0
13.11.2019 19:29
Foto

J37a86n 74Ř23e65h15á97č58e11k 7410356401505

Odpověď na tu titulární otázku je těžká, protože má dvě roviny a v jedné je odpověd "ano" a v druhé "ne".

V rovině čistě faktické si myslím, že tu svobodu nám nevybojovali disidenti, ani jsme si ji nevybojovali sami, ale spadla nám tak trochu do klína (v tom s Klausem souhlasím). A to v tom smyslu, že kdyby existoval nějaký paralelní vesmír, kde by nebyla ani Charta, ani Havel, tak v něm by se ten režim zřejmě zhroutil taky a možná i zhruba ve stejné době. U nás prostě ten "dissent" nebyl tak silný jako třeba v Polsku, kde za sebou Solidarita strhla solidní část národa. Vzpomínám si na své zklamání, když na žižkovskou demonstraci nebo na Palachův týden nedorazily ty davy, které jsem v hloubi duše očekával.

V rovině symbolické je odpověď jednoznačně "ne". Nejen chlebem živ je člověk. A zatímco většina z nás v tom zahnívajícím režimu tak nějak se skřípěním zubů přežívala, disidenti se rozhodli jít proti němu, přestože si tím (zcela dobrovolně) vzdali relativně pohodlného života. Takový typ lidí je velmi vzácný a v historii si myslím že plní dvě funkce. Jednak mlčícímu zbytku společnosti dodávají určitou naději, že ten pilotní plamínek odporu někde hoří (a naděje je pro život nesmírně důležitá) a jednak jsou v okamžiku změny schopni vygenerovat lidi do státních funkcí, kteří tu změnu reprezentují a za které není nutno se stydět. Lidi, kteří představují určitou pojistku, že se věci nevrátí do stejných kolejí.

Letos jsem při své návštěvě Čech objevil na půdě knižní přepis jednání OF se státními orgány z listopadu a prosince 89 a ten tlak na "odbolševizování" společnosti je tam patrný.

+11/0
13.11.2019 17:17
Foto

T90o79m96á50š 79V62o87d40v60á37ř82k62a 3283221437814

Děkuji za příspěvek, Jene, jen si myslím, že jste chtěl napsat "ano" v rovině symbolické. Protože oni byli do jisté míry symbolem.

Pěkný večer.

+3/0
13.11.2019 19:28
Foto

J15a83n 57Ř56e94h92á10č40e16k 7460666871835

Chtěl jsem opravdu napsat "ne", protože v té rovině symbolické nebyli zbyteční (řídím se formulací otázky) :-)

+1/0
13.11.2019 19:32
Foto

T90o25m13á36š 69V69o58d73v22á88ř47k77a 3163751597904

Ach tak, nečetl jsem tak pozorně. Děkuji.

0/0
13.11.2019 19:34

R60o47b91i63n 76R94e57h76a83n55e97k 8794661437436

Napsal jste to naprosto přesně, díky.

+1/0
13.11.2019 22:14

M95a98r56e68k 22T78r35i57z52u84l18j92a93k 8200786877267

Velmi dobře a velmi přesně, Tomáši. R^R^R^ Velká karma

Ti, kdo dnes disidenty znevažují, prozrazují na sebe mimoděk, kým ve skutečnosti jsou (a kým bohužel ani za 30 let být nepřestali) Je to typologicky stejná sorta lidí, která disidenty nenáviděla a špinila před rokem 1989. "Podle skutků poznáte je."

A za druhé, oni svým jednáním dokazují, že velmi dobře vědí o významu a skutečné roli disidentů. Kdyby opravdu považovali disidenty za bezvýznamné, ani by si jich nevšimli. Je to úplně stejné jako s komunisty a estébáky v roce 1977. Toho, kdo byl dle nich bezvýznamný, si moc nevšímali. Zato však soustředili veškerou zlobu, nenávist, špinavou kampaň a násilí proti signatářům Charty, disentu, atd. Oni velmi dobře věděli, kteří lidé byli pro režim hrozbou Jan Patočka to zaplatil životem a ve vězení málem umřel i Václav Havel. Čest jejich památce a nehorší hanba těm, kdo ji špiní.

+14/0
13.11.2019 16:26

M49a48r54e98k 73T34r17i94z66u36l52j24a71k 8780176777557

Omluva za nedoklepnutí ve slově nejhorší

0/0
13.11.2019 17:02
Foto

T51o77m59á17š 46V22o34d88v49á78ř67k12a 3623661147664

K tomu nelze nic dodat, Marku. Díky za vizitaci.

+1/0
13.11.2019 19:29

M80a39r27t87i44n31a 74M48o72u54d52r82á 7420803166119

JIstě že nebyli zbyteční. Každý režim se potřebuje vůči někomu vymezovat. Když nebyla k mámí šlechta, dokonce už ani kulaci a továrníci, disidenti posloužili naprosto skvěle. Pochopitelně společně s vnějším nepřítelem, tedy "prohnilými imperialisty číhajícími" vně železné opony..... Dnes k onomu vymezování se zase slouží jiní....;-)

+2/0
13.11.2019 15:45

R24a48d68i10m 37K19a13l36a30s 2190346542481

Nevím, ale řekl bych, že události z let 1968-69 jasně naznačují, jak to s tou rolí disentu je a není. Dokud byl režim silný, jistý si v kramflecích a opíral se o Moskvu a o spřátelené armády, nebyla domácí síla, která by ho dokázala svrhnout disidenti ne disidenti.

Totalitní režim se skutečně musel vyčerpat, unavit, oslabit. Pěkně tento stav dokládá, dnes již legendární projev M. Jakeše coby kůlu v plotě, který se nemá o koho opřít. Jenže předtím ovšem musel přijít M. Gorbačov, který záměrně nebo nechtěně zavilost rudého moru v Kremlu oslabil glasností a perestrojkou. Režim, pokud se chce udržet u moci, musí být přísný tvrdý a rozhodný, což můžeme pozorovat na příkladu KLDR a v menším, i když alarmujícím, na případu Číny a Hong Kongu. Pojďme jim říci, že disidenti zabrání dalším mrtvým a násilí...

Ne, po událostech v Polsku, Maďarsku a v NDR dala Moskva od našich komunistů tak trochu ruce pryč. Do té doby závislý satelit ČSSR se ocitl bez podpory svých hlavních mocipánů s garniturou unavených starých mužů v podobě G. Husáka či neschopných loutek v případě M. Jakeše v rozpadajícím se světě východního bloku, kterému zbylo snad už jen Rumunsko.

Nikdo ostatně také nikdy spolehlivě nevysvětlil roli mrtvého studenta alias poručíka STB L. Zifčáka. Proč chtěl asi přiostřit potyčku studentů a ozbrojených složek? Komu mohla celá situace posloužit?

Myslet si, že disidenti zabránili nějakému krveprolití je romantická vize. Neříkám, že disent byl k ničemu, ale nemá smysl vytvářet z naší sametové revoluce jinou, než jaká reálně byla. Možná celý svět čekal a ptal se a co Československo, zůstane za železnou oponou, udrží se tamní režim? Proč jim to trvá tak dlouho? A i pak když už se daly události do pohybu, upozorňuje na jednom z prvních jednání L. Adamec přítomné, aby se nemýlili, že oni ti lidé na vesnicích jsou možná i spokojení. Ostatně dlouho se kdokoliv bál vyslovit, že socialismus nahradí kapitalismus a hledaly se třetí cesty. Disidenti byli moderátoři nikoliv spasitelé.

+11/0
13.11.2019 14:15

J92i14r69i 48B57o89r 8481884882213

R^

+2/0
13.11.2019 13:35
Foto

V29l13a20d43i91m69í50r 55K68r72o66u87p24a 8967138391702

Mimochodem, včera večer na ČT2 běžel hodně zajímavý pořad, který mapoval události jak na straně režimu, tak v disentu v období před 17. listopadem. Bylo tam krásně popsáno a na mnoha filmových záběrech od amatérů i z archívů StB ukázáno, co a jak, kdo kdy a s kým. Jestli jsi neviděl, tak se po tom pořadu koukni na netu ČT, stojí to za to.R^

+1/0
13.11.2019 13:26
Foto

T36o90m67á34š 95V29o10d79v50á82ř44k84a 3893661217344

Vladimíre, včera jsem se díval na Fokus VM - píšu o tom v diskusi níže. Už dlouho jsem neviděl tak kvalitní pořad - výborní hosté, kultivovaný Václav Moravec, věcné otázky studentů.

+4/0
13.11.2019 13:34
Foto

V37l48a96d26i75m20í66r 78K62r65o81u80p14a 8887718441282

Tady máš odkaz na ten porad, co jsem viděl já, kdybys měl chuť a časR^

http://www.tvonline.cz/archiv-detail/?datum=ct2/2019/11/12&index=23

+1/0
13.11.2019 13:40
Foto

V29l22a97d31i85m32í83r 20K62r50o85u16p70a 8787158551622

V. Klaus st. na Národní třídě 17.11.89 nebyl, tuhle o tom mluvil v televizi. O celé události se dozvěděl od syna, kterého tehdy potkal na Proseku před domem a ten mu všechno vyprávěl.

+2/0
13.11.2019 13:21
Foto

T86o57m16á22š 94V25o34d87v71á40ř46k28a 3743611207984

Psal jsem o účasti-neúčasti Miloše Zermana. Václav Klaus v době 17. listopadu byl tuším v Linci, kde rozprávěl v ORF o tom, jak je třeba dělat pomalé reformy

+2/0
13.11.2019 13:33
Foto

V66l70a53d22i13m50í25r 22K16r22o69u79p72a 8907858751352

Aha, tak pardon, mně se tam nějak zamotal V. KlausR^

0/0
13.11.2019 13:38
Foto

T51o11m23á38š 15V33o96d73v42á23ř91k46a 3903871887754

Dík, kouknu večer.

0/0
13.11.2019 13:45
Foto

J16i14ř17í 60J42i58r45o41u92d16e81k 8556539254794

..Byli disidenti opravdu zbyteční?" Jistěže nebyli. Naopak, coby spíše ,,soft opozice" tehdejšímu režimu se až hodící coby prezentovaný vnitřní nepřítel, napojený i na ,,vnějšek". Nakonec i proto se při pádu kom režimu i hodící, a to dokonce i mnohým z kom. Tato opozice však nebyla, a ani nemohla být schopna reálně(!) převzít moc, natož skutečně provést a realizovat zásadní změny. Ty provedli až ti, kteří na to byli opravdu připraveni.

+6/0
13.11.2019 13:11

M53a70r91e33k 59V96a70l60i46č56e48k 2691379334750

Dobře, že se o disi pořád mluví, a hlavně že mohou mluvit a vyprávět oni. Zdravím z Mikulova, Tome.

+10/0
13.11.2019 12:59
Foto

T24o34m79á14š 65V86o78d24v92á91ř65k80a 3443981517504

Ahoj Marku, skoč za mně do Tanzbergu na šoulet a červené....

+1/0
13.11.2019 13:35

M29a27r43e47k 75V97a63l39i77č45e53k 2701139924870

V plánu zítra - volný den a tak oběd tam.

+1/0
13.11.2019 15:23
Foto

L18u18b27o90m57í75r 49S59t91e74j55s98k41a93l 1256364608942

Připojuji se se svým souhlasem, Tome. A díky. R^!

+6/0
13.11.2019 12:54
Foto

T16o29m52á92š 85V98o25d69v49á35ř30k43a 3173201987134

Děkuji, Lubomíre.

0/0
13.11.2019 13:46
Foto

Š56t72ě26p18á92n 74B78i66c50e71r29a 6989322458626

Až někdo vyvrátí informaci, že disidenti dostávali za své akce peníze, někdy i fingované jako honoráře V.H. a těch se mnohdy i někteří marně domáhali (viz vyjádření disidenta Wolfa), tak budu pokládat partu disidentů za vlastence, obětující osobní klid pro vznešenou myšlenku.

+3/−14
13.11.2019 12:53

M18a91r75e96k 73V45a24l31i27č74e86k 2351249394580

Nikdo po vás nic nechce. Ale je dobře, že jste si blog přečetl.

+11/0
13.11.2019 13:03
Foto

T67o44m10á37š 46F52l19a52š11k40a 5495855526231

To je jako bych Vas obvinil že zlodejstvi a chtěl abyste to vyvrátil. Nezaprete se, že ve Vas to komunistické myšlení pořád je.

+12/−2
13.11.2019 13:39
Foto

T78o26m46á14š 72F21l51a40š23k35a 5675425506981

Patřilo p. Bicerovi.

+1/0
13.11.2019 13:40

L42e15o49n64a 37B91l14a84h98o94v97á 5190979489733

Každý, kdo chce vědět, jak to bylo s finančními příspěvky pro disidenty, tedy i vy, pane Bicero, může si o tom přečíst v korespondenci Františka Janoucha a Václava Havla, která vyšla knižně už v roce 2007 bez jediného redakčního škrtu.

Janouch, který finance nadace Charty 77 spravoval, k tomu poznamenal, že všechny účetní knihy této nadace jsou zachovány a uloženy v archivu a lze v nich dohledat každou, i sebemenší položku. Účetní knihy a doklady nadace procházely důkladnou kontrolou švédského revizora a byly schvalovány švédskými daňovými úřady, o jejichž přísnosti kolují legendy.

Podle Janouchova svědectví Václav Havel nikdy nedostával od Nadace Charty 77 nějaké prostředky pro sebe osobně. Ani je nepotřeboval, protože si vydělával dostatečně svým psaní a inscenací svých her v zahraničí.

A ještě k Jiřímu Wolfovi, kterým se tu oháníte. Podle Františka Janoucha je v kartotéce Nadace Charty 77 zaznamenáno, že Jiřímu Wolfovi bylo dvakrát posláno 400 tuzexových bonů, a to v únoru a listopadu 1982. První zásilka šla do Jindřichova Hradce, druhá do Prahy Chodova.

+7/0
13.11.2019 15:57

Žebříčky

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz